carlineslaats.reismee.nl

4215m en 2 passen verder..

Lieve lezers, we zijn aangekomen bij alweer het laatste hoofdstuk.. maar in ruil daarvoor geef ik jullie extra veel leesplezier. Afhaken kan nu nog.
Vandaag ben ik begonnen aan mijn laatste week. Een week reizen na een fantastisch avontuur in Cusco waar ik echt een toptijd heb gehad en geweldige mensen heb ontmoet. Het is zo snel gegaan da ik mijn eigen verhalen en foto’s nodig heb om zicht te houden op alles wat ik heb gedaan. Het vrijwilligerswerk lijkt alweer weken geleden.
De laatste week in Cusco was (zoals de vele daarvoor) een ware feestweek met het Inti Raymi feest als afsluiting. Er worden in de stad 3 ceremonies gehouden ter ere van de zon en de geboorte van Cusco. Al vroeg verzamelen we bij ons appartement om front row plaatsten te veroveren op Plaza de Armas. Nou en of we front row zaten hoor! Gewapend met popcorn en zonnebrand aanschouwen we de optocht, dans en ceremonie. De stoet verplaatst zich naar Saqsaywaman en even later volgen wij ook.
Vrijdag is mijn laatste avond en ter ere van mijn afscheid gaan we naar ons nieuwe favoriete restaurant. Zaterdag begin ik dan eindelijk aan de Inca Trail! En uiteraard kan er geen reis beginnen zonder lichte paniek. Na wat wikken en wegen nog minder mee in de tas en een constructie voor mijn sleepingbag bedacht zodat ik die vast kan maken aan mijn rugzak. De volgende ochtend vroeg de wandelschoenen aan, rugzak op en met de wandelstokken in de aanslag wandel ik naar de afgesproken plek. We rijden naar het startpunt van de trail waar ik in mijn beste Spaans een dealtje sluit met de guide en zo toch mijn sleepingbag af kan geven aan de porters. Daar gaan we dan. De groep bestaat uit Barry, 36 uit Ierland. Daniel met Zoon German uit Argentinië en als laatste Nacho, ook uit Argentinië. Ik hoef in ieder geval niet bang te zijn in het donker op de camping met al die mannen om me geen. Samen met gids Yolanda gaan we dan eindelijk op pad. Onze 5 porters zijn al vooruit gegaan.

Dag 1: 9 km, 20-40% origineel inca pad
Control 1; stempel 1
Met de kolkende rivier naast ons lopen we de eerste dag een redelijk makkelijk stuk. We beginnen rustig verzekerd de gids ons en zo wandelen we over de vlakte en door leuke bergpaden met onderweg uitleg over het landschap.Campside 1, de lunch.Ik had me niet echt een voorstelling kunnen maken van wat er allemaal ging gebeuren maar dit had ik nooit verwacht. We komen aan op een voetbalveldje waar een klein kamp is opgezet met eettenten. Inclusief gedekte tafel wacht ons een heerlijke 2 gangen lunch. Na de lunch moeten we een stuk klimmen als test voor de zware dag van morgen. Rond half 4 komen we aan in campside 2. We logeren op het terrein van een familie en 10 minuten na aankomst is het thee time, inclusief popcorn en koekjes. Na het (weer heerlijke) avondeten meteen naar bed. De tweede dag staat bekend als de zware dag omdat je dan de pas van 4215m overgaat en tot die tijd alleen maar aan het klimmen bent.

Dag 2: 11 km, 40-50% origineel inca pad, the free day
Control 2: stempel 2
Om half 6 worden we door de porters gewekt met een kopje cocathee in de tent en om 6uur staat het ontbijt voor ons klaar. Het is een half uurtje lopen naar control 2, stempel 2. Vanaf daar is het alleen maar klimmen naar het hoogste punt van de trail. Het is de free day en iedereen mag het op zijn eigen tempo doen. Onderweg zijn er 2 meetingpoints waar we als groep weer verzamelen. Het eerste deel gaat door het bos en tot en met meeting point 2 is het ijskoud en zijn het heel veel trappen. Het lopen door het bos is prachtig met de ruwe trappen en het slingerende pad langs watervallen en door prachtige jungle book achtige taferelen. Het tweede deel is een slingerend pad in de open zon met als eindpunt de pas van 4215m, waar ik als eerste van de groep aankom. Vanaf het hoogste punt is het nog anderhalf uur best stijl naar beneden wat misschien nog wel moeilijker is dan omhoog gaan. Rond half 2 zijn we allemaal in het kamp en staat er weer een heerlijk lunch voor ons klaar. We slapen vannacht met alle groepen op een camping met een waanzinnig mooi uitzicht vanaf ons kampeerplekje.

Dag 3: 17 km, 80-90% origineel inca pad, the culture day
We beginnen vandaag weer met een kopje thee in de tent. Na het ontbijt gaan we eerst een stuk omhoog waar we een kleine ruïne bezoeken. Als offer nemen we ieder een steen mee om die te kunnen offeren aan de pachamama (moeder aarde) op de tweede pas van deze trail. We vervolgen onze weg weer omhoog en klimmen naar het tweede hoogste punt. Onderweg komen we langs meren en hebben we weer een geweldig uitzicht over de toppen van de bergen. Bovenop offeren we onze steen met 3 cocabladeren. We steken de pas over en vervolgen onze weg naar beneden en vervolgens weer omhoog naar een tweede ruïne. Hierna lopen we over een prachtig jungle pad, waar de bomen over ons heen krullen op weg naar de campside voor de lunch. Na de lunch gaan we door naar de derde pas van de trail en lopen we door de inca tunnel. Vanaf de derde pas is het een klein stukje naar beneden naar een derde ruïne. Samen met German en Daniel daal ik daarna een uur af naar beneden. Een flinke tocht over wederom een super mooi jungle pad. Ruim binnen de aangegeven tijd zijn we beneden. Bijna rennend gaan we het pad af. Omdat we een snelle groep zijn hebben we tijd om nog een ruïne te bezoeken en nemen daarom een omweg naar het kamp. Na de thee time ga ik met de 3 Argentijnen nog een ruïne(!!) bezoeken dichtbij het kamp. Met uitstek de mooiste tot nu toe!! Hier zie je echt de jungle er strak omheen liggen en een fantastisch uitzicht over de rivier. In de schemer loop ik met German terug naar het kamp waar alweer ons laatste avondmaal op ons staat te wachten.

Dag 4: 6 km, 90% origineel inca pad, THE day
Control 3 en 4: stempel 3 en 4
Om 3 uur word ik wakker van al het gerommel om me heen, onze porters zijn al druk in de weer met het inpakken van de spullen. Om half 4 wordt er weer een kopje cocathee bezorgd in de tent en een plastic zakje met het ontbijt. Om 4 uur wandelen we met onze zaklamp op ons hoofd een paar minuten naar de laatste control. Hier moeten we 1,5uur wachten totdat de control open gaat en we het laatste stuk inca trail kunnen lopen naar de zonnepoort. Met onze derde stempel op zak wandelen we door een super mooi bospad aan de rand van de jungle met de geluiden van de nacht om ons heen. In de zonnetempel zien we voor het eerst Machu Picchu van ver. We blijven hier nog een half uurtje zitten om de eerste zonnestralen op de stad te zien schijnen en lopen daarna nog een kleine 40 minuten naar beneden. Wat een bizar mooi verschijnsel is de Machu Picchu. Omdat het pas laat is ontdekt en niet door de Spanjaarden is afgebroken staat er nog een groot deel van de stad. Na de tour nemen we de bus terug naar Aguas Calientes, we lunchen nog met de groep en nemen dan afscheid van de 3 Argentijnen en onze gids. Samen met Barry neem ik ’s avonds de trein terug naar Ollantaytambo waarna er voor mij geen transfer naar Cusco klaar staat dus stap ik in een collectivo die me na een dodenmansrit terug brengt naar Cusco. Het was een fantastische trekking met enorm leuk gezelschap van de mannen, veel gelachen en mooie gesprekken gevoerd. Moeilijk om te beschrijven hoe het echt was. Van jungle book achtig doorkijkjes tot sprookjesboek ruïnes en Harry Potter achtige landschappen.

Woensdag vroeg zit ik weer in het vliegtuig naar Lima om daar vervolgens de bus te pakken naar Ica waar ik met Tosse heb afgesproken. Nog een weekje samen reizen en dan… weer naar huis.

Liefs

Reacties

Reacties

Trinette

Zie helemaal voor me hoe het is geweest! En geen mist! Moet adembenemend zijn geweest!
Toppertje!!!????????

Martin

Prachtig verhaal. Veel plezier nog in je laatste week.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!